Geoblog.pl    ANJ0    Podróże    PORTUGALIA -LISBONA - MADERA I AZORY    Portugal e suas ilhas, praias e sol.. anjoooomeu

Portugal e suas ilhas, praias e sol.. anjoooomeu

Portugal
Portugal, lizBONA

- czyli wspomnienia z grudniowego wyjazdu 2010 do krainy slonca…
byla to podroz podjeta spontanicznie , bez przemyslenia- wiec jak mozna pomyslec.. jedna z najpiekniejszych… bo tak zabilo mi serce doslownie !
moi przyjaciele z lizbony- niestety nie mogli byc w kraju w czasie mojej podrozy,bo pozostali w pracy.
mimo to pozdr ich serdecznie ! sa to najlepsi ludzie ,szczerzy i bezinteresowni,po prostu latino cuore.
portugalia ,wydajac sie dzika, zachowala swoje tradycje, jest inna niz europa.. uroku dodaja przecudowne plaze i wyspy..na ktore mozna dostac ie promem lub samolotem.
niezrownanie pieknej – pelnej wspanialych owocow , z bardzo dobra kuchnia regionalna do ktorej nie moze zabraknac poncho- wodki dosc konkretnie mocnej, ale jako ze z zamilowania barmanka- trzeba bylo sie skusic,..
dzien wylotu z warszawy przypadl mi na ..przed dzien szczytu G20 w lizbonie … no i caly ten zamet wokol, troche strach,ale lece
República Portuguesa – państwo położone na południowym zachodzie Półwyspu Iberyjskiego.
graniczy z Hiszpanią, a od zachodu i południa Portugalię oblewają wody Oceanu Atlantyckiego. Dodatkowo w skład Portugalii wchodzi szereg wysp położonych na Oceanie Atlantyckim, w tym Archipelag Azorski
i Madera

Lizbona
Miasto ogromne, w nocy tetniace zyciem, pelne uroczych uliczek,starych tramwajow, i te mozaiki.. kocham.
To wlasnie z Lizbony zeglarze wyruszali na wyprawy w czasach wilekich odkryc geograficznych.
Lizbona polozona jest na 7wzgórzach przy rzece Tag,blisko oceanu. W pół godziny można dostać się na piękne plaże w Estoril i Cascais. W najstarszej dzielnicy Lizbony – Alfamie – jest labirynt stromych, uliczek gdzie życie toczy się powolimozna doswiadczyc jazdy jednowagonowym, żółtym tramwajem wąskimi uliczkami dzielnic starego miasta. Nie ma w Europie większego oceanarium i wiszącego mostu, knajpek w których słucha się fado.
Chiado to rejon eleganckich sklepów i stylowych kawiarni, który ciągnie się od Praça Luís de Camões w stronę Rua Carmo i Baixy. Główna ulica handlowa Chiado to Rua Garrett.
Praça do Comércio (Plac Handlowy) to wspaniały plac położony nad brzegiem Tagu. Zwany jest powszechnie Terreiro do Paço, gdyż przed trzęsieniem ziemi stał tutaj pałac królewski
Santa Maria de Belém (nazwa zazwyczaj skracana jest do Belém, co znaczy Betlejem) to dzielnica leżąca na zachodnim przedmieściu Lizbony, w pobliżu ujścia Tagu do Oceanu Atlantyckiego i oddalone od centrum miasta o niecałe 6 kilometrów.
Ulica Augusta wyłożona mozaikowym brukiem, wyłączona z ruchu kołowego jest główną promenadą turystyczną Baixa. Ulica kończy się pięknym łukiem triumfalnym, dalej jest Praça do Comércio i rzeka Tag.
Klasztor Hieronimitów jest najwspanialszym symbolem potęgi Portugalii w erze wielkich odkryć geograficznych. W roku 1983 budowla została wpisana na Listę światowego Dziedzictwa UNESCO.
Lizbona to nie tylko przeszłość. Położony nad Tagiem Park Narodów (Parque das Naçoes) jest całkowicie nową dzielnicą, zbudowaną dzięki temu, że Lizbona gościła targi Expo’98. Po zakończeniu Expo miejsce to uzyskało status dzielnicy.
Oceanarium w Lizbonie to największe oceanarium w Europie. W siedmiu milionach litrów słonej wody znajduje się ponad 25 tysięcy morskich stworzeń z całego świata. Oceanarium odwiedziło już ponad 10 milionów ludzi.
Rozległy, dwupoziomowy Miradouro das Portas do Sol posiada spektakularny widok na Alfamę i rzekę Tag. Panorama rozciągająca się z tego tarasu jest być może jednym z najbardziej zapadających w pamięć widoków w całej Lizbonie
Oficjalna nazwa placu brzmi Praça Dom Pedro IV (Plac króla Piotra IV). Jest to tradycyjne miejsce spotkań mieszkańców Lizbony a także turystów
Wieża jest doskonałym symbolem złotego wieku Wielkich Odkryć Geograficznych i ówczesnej potęgi militarnej Portugalii. W 1983 Torre de Belém wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Od ponad wieku stragany Targu Złodziei (Feira da Ladra) zajmują miejsce na Campo de Santa Clara na obrzeżach Alfamy
Święty Antoni (lepiej znany jako św. Antoni z Padwy) urodził się w Lizbonie, podobno dokładnie w miejscu gdzie dzisiaj stoi kościół pod jego wezwaniem.
Budowa Panteão Nacional (Kościoła Santa Engrácia) trwała aż 284 lata. Nazywany jest Narodowym Panteonem mieszcząc cenotafy wielu portugalskich bohaterów: Vasco da Gamy, Henryka Żeglarza oraz Alfonsa de Albuquerqe. Jest tu także współczesny grobowiec słynnej wykonawczyni fado Amalii Rodrigues
Katedra Sé (Sé Patriarcal) znajduje się na Largo da Sé, na trasie słynnego Tramwaju 28. Jest to największa świątynia w mieście. Sé jest skrótem od Sedes Episcopalis, oznaczającym siedzibę biskupa.

Warto tazke wybrac sie do Porto, gdzie wino jest wysmienite.. jest to 2 pod wzgl wielkosci miasto obok stolicy.
Porto zwiedzamy od Ribeiry gdzie zabytkowe kamiennice obwieszone są suszącym się praniem. Ribeira to dawna dzielnica rybacka z wąskimi, ciasnymi uliczkami.
Na północ od Ribeiry znajduje się katedra Sé (Terreiro de Sé). Z tarasu kościoła oglądać można panoramę miasta. W pobliżu katedry znajduje się Igreja Santa Clara. Jest to niezwykle bogato zdobiony kościół, którego wnętrze lśni pozłacanymi rzeźbami. W dzielnicy Cordoaria znajduje się doskonały punkt widokowy - Torre de Clérigos. Jest to ponad 75-metrowa wieża koscioła Clérigos (Igreja dos Clérigos) na szczyt której wiedzie 220 schodów. Przy centralnej ulicy Baixy w Porto znajduje się legendarna kawiarnia Café Majestic.
Vila Nova de Gaia- tutaj sa sie piwnice słynnego wina porto. mieszczą sie tu piwnice ponad 50 firm produkujących ten trunek. Tutaj porto jest kupażowane i leżakuje. Piwnice można zwiedzac z przewodnikiem. Aby dostać się tu z Porto wystarczy przejść most Dom Luís I. Po zmroku z brzegu Vila Nova de Gaia można oglądać panoramę rozświetlonego Porto.
Musze wspomniec tez o FATIMIE , miejscu waznym dla chrzescijan, mimo ze tam nii dotarlam, jest ono jednym z waznijeszych miejsc kultu Maryii .
Tu objawiła się Matka Boska, obecnie stoi w tym miejscu kaplica Capela das Aparições.
Znajduje sie tam figura Matki Boskiej z Fátimy. W jej koronie umieszczono kulę, która podczas zamachu w 1981 roku zraniła papieża Jana Pawła II.
Wioska Aljustrel, w której mieszkały dzieci, którym 13 maja 1917 po raz pierwszy objawiła się Matka Boża jest oddalona o parę kilometrów od Sanktuarium.
Pierwsze objawienie miało miejsce 13 maja 1917 roku. Dzieci: Lucja Santos, Francisco Marto i Jacinta Marto, pasły owce w pobliżu Fátimy.
Podczas ostatniego objawienia (13 października 1917 roku) świadkami było 70 000 ludzi. Obecni wedle przekazów mogli dostrzec "wielką ognistą tarczę odrywającą się od nieba i zstępującą na ziemię".
Do Fátimy z Lizbony jest około 100 kilometrów, Będąc w Lizbonie można pojechać do Fátimy na jeden dzień. Autobusy odjeżdżają ze stacji Sete Rios w Lizbonie.

( Opisy -info zaczerpniete z przewodnikow ! )

czekam no lotnisku na wylot tapportugalem na madere, troche mi sie dluzy , poznaje Lene i jej meza, bardzo mili ludzie, oferuja mi przejazd z warszawy do krakowa autem, ahh szkoda ze wykupilam juz lot na powrot,
czekam... no i jest... moja godzina, gate, wiec ...lece dalej :))

mirka66 - 2012-04-15 20:31
Ja tez kocham Portugalie.Tez moglabym tam mieszkac.:)))

anj0
anj0 - 2014-01-29 14:40
Azulejos to jedna z najbardziej ekspresywnych form kultury portugalskiej, stanowiąca jednocześnie niezwykle oryginalny wkład twórczości Portugalczyków w kulturę uniwersalną.
W Portugalii azulejos wyszło poza swe zwyczajowe przeznaczenie utylitarne, a nawet przekroczyło kanony sztuki zdobniczej, osiągając ideał sztuki poprzez włączenie form poetyckich w ekspresję architektoniczną miast.
Dokonany przez Instytut Camõesa wybor sztuki azulejos – jednego z aspektów kultury portugalskiej – jest wspaniałym pomysłem oraz świetną okazją do rozpowszechniania wiedzy o tym rodzaju twórczości. Muzeum Narodowe Azulejos poparło ten projekt z wielkim zaangażowaniem. Samo istnienie Muzeum Narodowego Azulejos w Lizbonie dowodzi wyraźnie, jak wielką wartość stanowi ta dziedzina sztuki. Jest ona nie tylko olbrzymim dziedzictwem w Portugalii i krajach należących do jej dawnego Imperium, tj. Brazylii, krajach afrykańskich, a nawet Indiach, ale również od wieków stanowi wyraz inteligencji praktycznej i wrażliwości Portugalczyków.
Muzeum Narodowe Azulejos jest dziś jednym z najważniejszych muzeów ceramiki na świecie. Jego istnienie stanowi nie tylko zachętę do kolekcjonowania azulejos, lecz takźe zaproszenie do wizyty w Portugalii, gdzie nadal można podziwiać monumentalne kompozycje ceramiczne w ich pierwotnym otoczeniu, co pozwala zrozumieć ścisłą relację między sztuką azulejo a architekturą miast. Muzeum Narodowe Azulejos pełni również rolę ośrodka studiów nad ceramiką, przede wszystkim w jej funkcji licowania budowli. W badaniach tych istotna jest znajomość historii sztuki ceramicznej, inwentaryzacji oraz konserwacji azulejos. Tak jak Muzeum Narodowe Azulejos zaprasza do poznania sztuki azulejos w Portugalii, pragnąłbym, aby ta wystawa była zachętą do poznania fascynujących licowań z azulejos, a sama sztuka na długo zapadła w Państwa pamięć.
Paulo Henriques

jutrzenka
jutrzenka - 2014-09-04 00:37
to szczescie dane od BOga moc zwiedzic tyle pieknych miejsc, wyspy sa cudowne, i zdjecia tez wspaniale.

ANJ0
Paula
zwiedziła 11.5% świata (23 państwa)