Geoblog.pl    ANJ0    Podróże    2 kontynenty w 3 tygodnie    kraina sikhow - twarze punjabu

kraina sikhow - twarze punjabu

Indie
Indie, Punjab

punjab
a w nim - amritsar

wstaje rano,tak sa emocje no a jak;))nie moge sie juz doczekac kiedy bede na miejscu,..
aparat naladowany,torebka,cos do jedzenia i termos z herbata, gotowe!
zaczynamy wiec podroz w swiat kolorow, przypraw i trzeba powiedziec prostoty zycia mimo ogromnej biedy.
.a jednak znajdujemy usmiech:)

tym razem uchwycilam kilka twarzy kobiet z punjabu

stroje jakie maja sa po prostu cudowne, lekkie, przewiewne szaty,
kolorowe, pelne ornamentow, kwiatow,
indie fascynuja mnie pod wzgledem religii,
ich piekno ,kolory ,ta cala magia styka sie z rzeczywistoscia - bieda, slamsami i zebrakami..

ja widze tu ....'' basnie z 1001 nocy'' :):)

***********************************************************************************
Prawa ręka służy do jedzenia, lewa jest nieczysta i służy do higieny osobistej.
Pieniądze w sklepach podajemy tylko prawą ręką!
Lewą ręką nie dotykamy jedzenia, nie dotykamy też nią innych osób.

tik’ke – OK.! (zwykle uspokajające „tikke, tikkeee”)
acza – dobra
szukrija - dziękuję

warto zwiedzic w Amritsar w Punjab – Złota Świątynia – święte miejsce Sikhów to jedno z najpiękniejszych miejsc w Indiach..Wycieczka łódką po jeziorze Dal - można zobaczyć kwitnące lotosy i jak funkcjonuje wioska na wodzie (wypożyczenie łodzi na 2 godz – ok. 300 rs). Rano, ok. 5-6, można popłynąć na wodny targ.

Kerala - teatr Katakali - aktorzy w charakterystycznych strojach i maskach prezentują za pomocą tańca dawne indyjskie legendy i wierzenia.

Malowanie dłoni henną - w Delhi na Pahar Ganj kosztuje ok. 50-100 rs. Takie mehendi utrzymuje się 3-4 tyg

1 rupia indyjska = 100 pajs

Lepiej zabrać ze sobą gotówke - dolary albo euro bez problemu wymienicie. W Indiach funkcjonuje Western Union,

Na drogach panuje istne wariactwo ja w tunezji, a moze i wieksze , wszystkie pojazdy poruszają się według tylko sobie znanych zasad, klaksony trąbią nieustannie, wazne sa krowy:):):)

indie oferuja poznanie blizej dziekiej przyrody oto niektóre Parki Narodowe:
Park Narodowy Kanha (Madhya Pradesh) – tygrysy!
Park Narodowy Bandhavgarh (Madhya Pradesh) – największa populacja tygrysów w Indiach.
Park Narodowy Khaziranga (Assam) – nosorożce, słonie.
Rezerwat biosfery Nilgiri Parki Narodowe Bandipur i Nagarhole (Karnataka i Tamil Nadu) – słonie, tygrysy.

co do jedzenia - smaczne jest
Dal - danie z soczewicy, grochu lub fasolki. Ziarna są długo gotowane, a następnie rozgniatane na gęstą papkę i doprawiane pikantnymi przyprawami.

generalnie kultura i religia super piekna, trzeba wiecej poczytac, wglebic sie w indie,
kolory zachwycaja- bieda przeraza ,
mnie zrazilo tylko .. mogliby sie czesciej kapac, bo niestety nie pachna hindusi perfumami..

w planie... musze miec takie SARI,najchetniej... w kolorze blue:)jak nie kupie to .. uszyje sama,a treraz rozgladnijmy sie po sklepach...

dobrego dnia.. kazdego dnia!!

________
CIEKAWOSTKI,uzupelniam!

Poniższa lista 20 ciekawostek na temat Indii zawiera odpowiedź na te pytania i kilkanaście innych ciekawych faktów dotyczących kraju lotosu.

Powierzchnia Indii jest około 3 razy mniejsza od powierzchni USA, mimo to Indie są na drugim miejscu na świecie pod względem populacji, która przekroczyła już 1.2 miliarda osób.
Indie to największy kraj demokratyczny na świecie.
Kumbh Mela to ogromna religijna uroczystość hindusów, którą obchodzi się co 12 lat. W roku 2001 uczestniczyło w niej 60 milionów osób – ustanowiony został wówczas nowy rekord świata największego zgromadzenia ludzi.
Wielu Indian uważa papier toaletowy za niehigieniczny i dlatego praktykuje podmywanie się wodą, wyłącznie lewą ręką. W związku z tym, lewa ręka uważana jest w Indiach za nieczystą i nigdy nie używa się jej do jedzenia.
Wywożenie lokalnej waluty Indii, rupii, za granice kraju jest nielegalne.
Indie otwierają światowy ranking ilości morderst popełnionych w ciągu roku, wyprzedzając uplasowaną na drugiej pozycji Rosję.
Ponad milion hindusów jest milionerami podczas gdy znaczna większość mieszkańców Indii zarabia mniej niż 2 dolary dziennie, a aż 35% populacji żyje w skrajnym ubóstwie.
Krowy są przez hindusów otaczane wielkim szacunkiem. Uważa się ją za jedne z siedmiu matek ludzkości: są źródłem mleka, czyli dobra , które dostarczają swoim potomnym wszystkie rodzicielki.
Taniec to jedna z najbardziej rozwiniętych dziedzin sztuki w Indiach. W czasach starożytnych taniec był integralną częścią rytuałów religijnych odprawianych w świątyniach. Jego najbardziej charakterystyczną cechą są ekspresyjne ruchy rąk.
Indie są kolebką gry w szachy. Słowo szachy w Sankrycie brzmi chaturanga i oznacza czterech członków armii.
Republika Indii to oficjalna nazwa kraju. Nazwa pochodzi od rzeki Ganges (Indus), której to nazwa została najprawdopodobniej zaczerpnięta z Sanskrytu, gdzie sindhu oznacza rzekę. Oficjalną, sanskrycką nazwą kraju jest Bharat, od imienia legendarnego króla ze starożytnej epopeji Mahabharata.
Trzy poziome pasy na fladze Indii symbolizują kolejno: szafranowy odwagę i poświęcenie, biały prawdę i pokój, a zielony urodzaj i męstwo. Symbol koła na środku flagi to buddyjska dharma chakra – koło życia.
Tygrys bengalski, obok pawia, jest narodowym zwierzęciem Indii. Kiedyś tak bardzo liczny na tamtejszych terenach, dzisiaj jest zagrożony wyginięciem. Na wolności żyje zaledwie 4 000 tych zwierząt.
Bawełna po raz pierwszy na świecie została utkana właśnie w Indiach. Tuniki rzymskich cesarzy tkane były z tej bawełny, którą oni sami,ze względu na jej delikatność, zwykli zwać tkanym wiatrem.
Indie są największym na świecie producentem herbaty, mleka, czerwonej fasoli, cieciorzycy i bananów, wyprzedzając Brazylię.
Około 80% mieszkańców Indii wyznaje hinduizm. Muzłumanie są największą mniejszością religijną i stanowią około 13% społeczeństwa, co stawia Indie na trzecim miejscu, po Indonezji i Pakistanie, pod względem obywateli tego wyznania.
Najpopularniejszym sportem Indii jest sprowadzony do kraju przez Brytyjczyków krykiet, za narodową dyscyplinę Indii uważa się jednak hokej.
Hindusi znacznie przyczynili się do rozwoju rachunkowości, trygonometrii i algebry. System dziesiętny został stworzony w Indiach w 100 r.p.n.e. Koncepcję zera jako cyfry również zawdzięcza się Hindusom.
Kolor biały jest w Indiach kolorem żałoby, jest zakładany na uroczystości pogrzebowe oraz przez wdowy.
W Indiach rozpoznaje się sześć pór roku: wiosna, lato, jesień, zima, letni monsun i zimowy monsun.