Geoblog.pl    ANJ0    Podróże    GRECJA    THASSOS kalimera sas

THASSOS kalimera sas

Grecja
Grecja, Thassos Island

poczuc sie jak w domu...

Moja grecka przygoda
Wyspy i wysepki
Jak bardzo mozna pokochac zycie w grecji? .. bardzo..OJJ 
mimo pracy,od jakiej zaczynalam na krecie, uwielbiam ich kulture, znam religie, zwyczaje, no i jedzenie bardzo dobre.
TASSOS
Nazywane takze szmaragdowa wyspa, zielonym diamentem morza egejskiego, Jest dziewiątą co do wielkości wyspą Grecji. Główne miasto wyspy to Thassos, nazywane także Limenas
HISTORIA wyspy jest bardzo ciekawa
nazwa pochodzi od syna fenickiego króla Aginora, Thassosa. Wg mitologii przybył on na wyspę w poszukiwaniu swojej siostry Europy, porwanej przez Zeusa.
Po V wieku p.n.e. nastąpił rozkwit helleńskiego państwa Thassos.
W 197 roku p.n.e. miejsce Macedończyków zajęły rzymskie legiony
W 52 roku n.e. apostoł Paweł mijał wyspę w drodze do Filippi odwiedził ją w celu krzewienia chrześcijaństwa
W 1813 roku władzę na Thassos objął wezyr Egiptu Muhammad Ali
Po 1902 roku ziemie te ponownie wpadły w ręce Turków, po czym po wyzwoleniu przez admirała Pavlosa Kountouriotisa zostały w 1912 roku włączone do Grecji.
LIMENAS
SERCE WYSPY jest miastem nowoczesnym, ale przywiązującym wielką wagę do tradycji.
Pachnące ouzo, tawerny rybne i przytulne lokale zapraszają , sklepiki w waskich uuliczkach oferuja recznie robione wyroby
PLAZE
Do najladniejszych plazy mozna zaliczyc popularne makryammos, aliki, pachys, thimonia,astris,
Sa tazkze plaze ukryte w malych zatoczkach, zaciszne, spokojne
CO WARTO ZWIEDZIC ?
Przede wszystkim starozytny port I Muzeum Archeologiczne, grobowiec Glauka, ołtarz Theagenisa
Antyczny teatr ,
UROCZE WIOSKI
Rachoni - Skala Rachoni -Agios Georgios
Rachoni szczyci się najstarszymi na wyspie gajami oliwnymi, w których można zaopatrzyć się w oliwę i miód.

Mikro i Megalo Kazaviti-Obie szczycą się długą historią naznaczoną atakami piratów
Kalirachi - Skala Kalirachi- jest tu Muzeum Folkloru z cenną kolekcją. Na pokrytej obłymi kamykami przepięknej plaży Klisma można pływać
Limenaria od zatoki Trypiti po osiedle Kalyvia ciągną się hotele i lokale rozrywkowe.
Przykładem XX-wiecznej architektury jest Palataki. Na plaży Metallia (Kopalnie) kryją się dawne kopalnie, spełnienie marzeń miłośników tajemnic.

Theologos wioska słynie z pysznego jedzenia, zwłaszcza koźlęcia
Nieopodal warto zobaczyć Astris, osadę oddaloną o zaledwie parę kilometrów od Potos, wyjątkowo piękną zamkniętą zatokę Giola oraz wioskę Koinyra ze słynną plażą Paradise, zaliczaną do najpiękniejszych w Grecji.
Potamia - Skala Potamias
Zieleń! To właśnie zdumiewa wszystkich przybywających do Potamii. Miłośnicy górskich wycieczek mogą stąd wybrać się na najwyższy szczyt wyspy, Ypsario
Panagia (Matka Boska) obdarzyła wioskę nie tylko nazwą, ale wszystkim, czego tylko można sobie zażyczyć. Na głównym placu króluje pomnikowy dąb. Z gór spływają bystre strumienie

PIELGRZYMKI
prawosławie jest na Thassos silnie zakorzenione. Kilka lat po okresie ikonoklazmu na wyspę przybył Ossios Danie-l pustelnik.
powyżej wsi Maries wznosi się klasztor Wniebowzięcia. Naprzeciw - zielone tereny Athos
Największy i najbardziej znany klasztor na Thassos nosi wezwanie Michała Archanioła.
Przechowuje się w nim fragment gwoździa z krzyża Chrystusa.
Kompleks został wzniesiony na krawędzi klifu widok na Morze Egejskie
Kolejny - klasztor Agios Panteleimonas. Można do niego dotrzeć przez wsie Mikro Kazaviti, Sotiras lub Maries.
W Panagii wznosi się kościół Wniebowzięcia z ikonami z XIV - XVII wieku, ikoną Panagia i Pantovlepousa (Matki Boskiej) oraz starymi monetami z wizerunkiem Maryi, zwanymi bakires.
Wewnątrz świątyni jest czerwono-biały proporzec króla Ryszarda Lwie Serce, z czasów wypraw krzyżowych.

Jak dostać się na Thassos
Na wyspę nie ma bezpośrednich połączeń lotniczych. Najbliższe lotnisko znajduje się w Kavali. Z lotniska Hrissoupoli należy udać się do portu Keramoti (10 minut), następnie przesiąść się na wahadłowy prom, który dociera na wyspę w ciągu 25 - 30 min.
Z portu w Kavali kursują promy do Prinos oraz wodoloty flying dolphin do Limenas i Prinos.

Podsumowanie:

slonce slonce caly rok slonce,